2010-05-27

Camargue 2010-05-06

6 Maj avfärd kl 5.30 om man ville morgonskåda vid Mas d´Agon. Vilket jag ville.

Det var kallt men solen bröt igenom så småningom. Det roligaste var nog de 3 vadarsvalorna varav en inte ville flytta på sig när vi skulle åka tillbaka t hotellet. Jag började plåta inifrån bilen, men det blev inte bra. Till slut sa jag t Rikard att jag går ur bilen för den måste ju i alla fall flytta sig. Jag hann få ett par bilder innan den bestämde sig för att jag var farlig.
   Vadarsvala, troligen rödvingad då lite vitt syns vid vingkanten.


Morgon skådningen blev alltså givande: vadarsvala, svan m ungar, vitkindad tärna, purpurhäger mm.  
Packa för vi byter hotell. Och  där rök den svarta rödstjärten. :(

På vägen t Montpellier stannade vi vid en våtmark, Etang du Charnier, som vi passerade mitt i. (Den syns på kartan för dag 3, övre vänstra hörnet.) Där togs också resans gruppfoto bland en massa vassbuntar.  
Namnen vågar jag mig inte på, men Rikard är tvåa från höger.

Lite längre norrut stannade vi till vid en brygga som man kunde gå ut på. Det var vid ett torn som nog tjänat som tull eller liknande. Här fanns lite smått o gott. Bla en del av de berömda hästarna. En trollslända och lite fjärilar. Sen såg jag den här:
En Ormörn :)

Hästarna och en silkerhäger.

Rikard har kallat dagen för Bivråkens dag i sin reserapport. Anledningen till detta var att vi fick en massa sådana vid lunchen. Tyvärr hade jag missförstått hur vi skulle äta så jag hade inte kameran med mig. Knyckt från Rikards reserapport: "Lunchen intogs i solen på resans klart bästa restaurang. Oh-la-la vilken mat som serverades. (de fick helstekt fisk, med ögon o allt) Och knappt hade solglasögonen tagits fram förrän den första skruven av bivråk upptäcktes. Till slut kunde vi summera 30 bivråk som kämpade på i den ökande västvinden."

På eftermiddagen gjordes ett kulturellt besök i Aigues-Mortes, staden där korsfararna samlades innan avfärd till Palestina. Den intresserade inte mig så mycket, men en turkduva ställde snällt upp för ett foto. Och jag såg svart rödstjärt, men inte heller här ville den vara med på någon bra bild. :(  Solen sken och det var varmt bland all sten.  Några tog en snabbrunda på muren runt stan.
Svart rödstjärt
Dagens fåglar:
Förmiddag vid lilla Camargue: gruppfoto, purpurhäger, skäggmes (knappt sedd), styltlöpare, rödhuvad dykand, trollslända, snatterand, hästar vid bryggan., silkeshäger, rovisar, ormörn. Vitfjäril.

Sedan var det genomgång och middag på hotellet.

No comments:

Post a Comment

Thanks for visiting my Travel blog :)