2010-05-28

Camargue 2010-05-07

7/5 Montpellier  Bra väder.

Efter frukost på hotellet åkte vi till garrigue-vegetation väster om Montpellier på platån Casse d´Aumelas. Det var alltså skog och berg idag. Där fanns en bergsida med seglande ängshök och på andra sidan var en vinodling. En äng med massor av röd vallmo kunde man också njuta av. Solen  sken och det var allmänt trevligt.

Polyglottsångare försökte jag plåta. Såg den i alla fall i tuben. Lite andra sångare och en tornfalk.
Sedan fortsatte vi uppför branten på alpvägar. Lite läskigt här och var. Men vilken utsikt. :)

Vi hom till ett hedliknande område på toppen. I bakgrunden fanns vindkraftverk. Här gick vi en runda. Trevliga fjärilar flög omkring och vi såg en lövgroda. Mot slutet såg vi en Iberisk varfågel som jag lovade publicera trots det dåliga resultatet. Jag kom aldrig riktigt nära. Men här är den.

Iberisk varfågel på långt håll. :)

Några flygande skönheter. Segelfjäril och hålrotsfjäril

Vid lunch var vi tillbaka i MP. Gänget ville äta på samma ställe som i går. Nere vid hamnen alltså.
De  berömda svarta kreaturen måste ju vara med också.

Eftermiddagspasset gick till en våtmark öster om Montpellier, nära byn Lansargues. Massor av svalor. GRAVÄNDER OCH skärfläckor. Vilken final på resan! Detta var ju den sista skådningen vi gjorde.

Sandtärna

Gravand och skärfläcka

Jag tog en promenad ner till stranden efter hemkomsten. Solsken och lite vågskvalp. :)
Kvällsgenomgång kl 19.40 med efterföljande middag.