2011-02-25

Costa Rica 110128 Fredag

Translate? See Google translation in the sidebar!

Click to enlarge All photos

Upp kl 06.00 för att börja skåda fågel. Det var en kall natt och både Brita och jag frös. Kl 3 vaknade jag och stoppade filten i sängen för att bli lite varm.

Tog på mig allt varmt jag hade för att gå ut och skåda. Det gick bra och dagen blev varmare.

Gräsmatteslänten var full av betande djur och fåglar när jag kom ut i mörkret. White-nosed Coati samsades med Borungon och agouti. Black guan med Chestnut-capped Brush-Finch. Och sedan alla kolibrir. Snabba som sjutton. Tog ett tag innan jag lärde mig ”handskas med dom”. Gick överhuvudtaget inte att fota förrän ljuset kom.

NF Photo 110128, morgon på Bosque de Paz

Efter frukosten, som bestod av förrätt, huvudrätt och en sorts våffla, skulle vi gå en tur i skogen. Och vad händer då? Jo jag trillar och gör illa höger fot. Jag går med på turen i alla fall. Det gick ganska bra. En hel del fågel spanades in. Och vi gick bredvid en liten ström vilket var trevligt.

Lunchen bestod av en förrätt, huvudrätt och efterrätt. Sallad, kyckling och en dränkt kaka. Sedan åkte vi till nästa ställe. Dvs Gavilan Lodge. På väg ut från lodgen blev vi tvungna att stanna då någon fick syn å en am dipper. Kul. Strax därefter fick vi se ett stälel där regnskogen farit väg nerför branten. Förmodligen efter hårt regn.

Vägen var mycket kuperad när vi åkte ner mot låglandet på karibiska sidan och mot Gavilan Lodge.
Där tog jag och la om ett bandage på foten. Sedan plåtade jag hackspett som hoppade mellan träden mm. Black-cheeked Woodpecker


Vi hade tid med ett kortare skådarpass vid en våtmark,  Tigret (?) swamp, innan det var dags för flodbåten.

Tur på floderna  Rio Sarapiquí och Rio Puerto Viejo
Det var lite besvärligt med fotandet där för det började bli mörkt. Tyckte nog tidpunkten var illa vald. Men det hade visst att göra med temperturer och så. Mitt på dagen var det visst väldigt varmt. Vi såg ganska mycket fågel i alla fall. Bl.a den här Sungreben.
Sungrebe, NF Photo 110128 in Costa Rica

Det  var redan mörkt när vi lämnade floden. Tur att föraren kunde sina vatten. :)
På tillbakavägen köpte vi på oss lite vatten och coola i en mindre supermarket.

Kvällsmaten bestod av fisk och glass. Ja, frukterna som förrätt också.

Dagen avslutades med första artgenomgången.


La oss vid 22.00 efter att jag skrivit dagens "roman".

http://www.gavilanlodge.com/index.php?lang=in
GavilanLodge kl 14.30 ca
Mer om CR här:
Costa Rica Birdblogg

2 comments:

  1. Ser jättehärligt ut! Vilka häftiga djur på första bilden. Var dom rädda för folk och sprang iväg när ni kom ut, eller knallade de omkring utan att bry sig om människor?

    ReplyDelete
  2. de var inte så skygga, men de försvann när det blev ljust. Det var mestadels nattdjur o fåglar.

    ReplyDelete

Thanks for visiting my Travel blog :)