2012-09-02

120701 Skottland-Skottland , day 8 Söndag, Färjan svenska

Translate? See Google translation in the sidebar!

Click to enlarge All photos 120701, Skottland
120701 Söndag, dag 8, halvägs genom resan

Morgonskådningen, kl 6.30,  lades till Machrihanish Seabird Observatory igen. Det regnade en hel del i början med det lade sig så småningom. Jag har börjat klura ut hur sulorna ska fotas så nu börjar det bli riktigt roligt. De flyger in på ett visst sätt när de ska dyka. Andra gånger går de ner till vattnet och det ser ut som om de använder vingen till att rotera sin färdriktning. Dom vobblar då. Intressant! Jag har också sett flera olika dräkter. Det är vackert med alla klippor, vågornas brytning och fåglarna.
Vi hann med att äta frukost innan vi skulle åka med färjan kl 10.30.
Port Askaig
På väg över till Islay, vilket tog ung 1.5h, kunde vi skåda en hel del fågel.  Mindre Liror, fick jag lära mig, fanns överallt. De for som skottspolar farmför färjan. Solen kom fram och lirorna glimmade i flykten. Sedan slog de sig ner vid sidan av färjan för att strax därefter ta till vingarna igen. Häftigt så det förslog för en som är ovan vid detta. Men som allt annat tog detta roliga slut. Vi kom iland och även till vårt nya hotell på andra sidan ön.

Mitt badrum. :)
Efter att ha fått våra rum åkte vi iväg igen för att träffa Malcolm från Islay Wildlife centre. Vår guide på ön. Vi åt middag på en lokal restaurang och sedan höll Malcolm ett föredrag för oss om fågellivet på Islay.  Det blev rätt sent men ändå stannade vi till för att se om vi kunde hitta någon tornuggla nere vid viken på väg tillbaka till hotellet. Men därav blev intet.
Däremot blev vägen till kudden väldigt kort den kvällen. J