2010-05-26

Camargue 2010-05-05

5/5 heldag. Avfärd 7.45

Vi åkte norrut och passerade Arles. Richard köpte biljetter åt oss på en turistbyrå. Där var det toa paus också. Annars blir det ju buskarna när man hittar någon.

Jag sitter på mellanraden i bussen nu och det är ett elände med grejorna mina när folk ska in och ut. :(

Vi åkte till den unika sand och stenslätten, La Crau, först. Det blev tyvärr inte så mycket fågel eftersom en massa får var ute på bete. Men vi såg tjockfot, brun glada mm. Lite lärkor och sångare. Vid lunch tiden började vädret surna till. Det blev kallt och började regna. Så vi fick problem. Vi åt våra pain rich med vatten, ost och korv. Sedan åkte vi runt lite hit o dit. R körde lite vilse. :)

Jag tror jag fick hyfsade bilder på brun glada i alla fall. En härfågel fick jag en bild på. Inte så vacker kanske, men en bild i alla fall. Tjockfoten var ju också knepig. Tror inte det blev nåt.

Brun glada, en av många som kalasade på ett byte.

(hihi) tro det eller ej, men innanför cirkeln kan man skymta en Tjockfot. :)

När vi lämnade sandslättten passerade vi ett gäng biätare. Resans utan tvekan vackraste vy.

Sedan åkte vi mot den gamla medeltidsstaden Les Baux i den lilla bergskedjan Alpillerna. Och  där regnade det. Vi drack kaffe på ett kafé och åt omelett. Vi missade ju en del fågel pg av kylan och regnet. Men till slut  vi såg i alla fall  blåtrasten på bergsidan. Tyvärr hann jag inte med med kameran. :( 


Dagens fåglar:
styltlöpare, kornsparv, härfågel, tjockfot, svalor, varfågel, rödfalk, brunglador, stork, korttålärka turkduva, dvärgörn och småtrapp.


Efter hemkomsten fixade jag lite med bilder. Sedan tog jag ännu en promenad. Ville hitta hussvalor, svarta rödstjärten och frimärken men hittade bara seglare som "klättrade uppåt väggarna". Vilket gav utdelning idag. Samling 19.40 som vanligt för genomgång. Grisstek t middag.


Sen sov man gott.

No comments:

Post a Comment

Thanks for visiting my Travel blog :)